Pisanje romana – Dan 1.

Odlučio sam da napišem roman. Drugi po redu. Ko zna koji put, reklo bi se, ali ovog puta neću odustati na pola već ću ga stvarno završiti. Odlučio sam, kao što sam već rekao.

Ovaj i narednih nekoliko stotina postova će biti isključivo o pisanju romana i ako vas tako nešto ne zanima i verovatno ćete me otpratiti i mogu da vam kažem samo – Drago mi je što smo se poznavali.

Ako vas pak tako nešto zanima ili pak možete da nađete korist u tako nečemu – onda ću vam reći Dobrodošli. Biće ovo duga vožnja.

Ovaj i svi naredni članci će biti isključivo za mene; za nekog budućeg mene koji će opet zaboraviti kako se piše roman. Slutim da će se to opet desiti, jer se već jednom dogodilo, pa sledeći put želim da budem spreman za tako nešto.

Pisanje prvog romana sam završio 2014. Počeo sam 2012. Pa sami izračunajte koliko je prošlo od kada sam poslednji put završio roman. Ne mogu da kažem da ga nisam pisao.

Priprema

Pre samog pisanja uradio sam pripremu, a kada kažem priprema, mislim na pravljenje sižea.

Siže ne sme da bude duži od jedne stranice onog žutog, trgovačkog papira. On izgleda ovako:

Znači, sve što stane na list ovog romana je siže tvog romana.

Podelićeš roman na početak, sredinu i kraj i opisaćeš šta se desilo na početku, šta na sredini, šta na kraju.

Preporučujem da pre svakog pisanja romana, a posebno pre svakog uređivanja romana, još jednom pročitaš The Story Grid. Šon Kojn, autor ove knjige je nešto najbliže Maksvelu Perkinsu. Kažem najbliže jer za razliku od Maksa, Šon zapravo zna zašto priča funkcioniše i zašto ne i ume to da prenese na pisca. Maks je znao da ispravi roman, ali nije nikog naučio kako se to radi.

Roman se sastoji od gradivnih jedinica, manjih priča:

  • Inciting Incident
  • Complication
  • Crisis
  • Climax
  • Resolution

Inciting Incident je događaj bez kog roman ne bi mogao da počne. U ljubavnoj priči to je kada se ljubavni par upozna. U detektivskom romanu je to kada neko pronađe leš…

Complication predstavlja niz problema pred kojima se glavni lik nalazi.

Crisis predstavlja dilemu u kojoj se glavni lik nalazi pre nego što priča doživi klimaks. Lik mora da odabere između dva zla ili između dva dobra. Poenta je da šta god da odabere nešto će morati da izgubi.

Klimaks je mesto na kom si opisao odluku iz Crisis dela.

Resolution bi bio neki zaključak svega.

Ali ne samo da se svaki roman sastoji od ovih delova već se i svaki deo romana sastoji od ovoga dela.

Početak, sredina i kraj imaju svoj Inciting Incident, Complication, Crisis, Climax, Resolution i sve tako dok se ne dođe do najmanje nedeljive jedinice romana, do scene koja takođe ima sve ove elemente.

Scena je najkraća priča u romanu u kojoj lik prođe kroz sve ove faze i njegovo stanje s početka mora da se razlikuje od njegovog stanja s kraja. Ako je na početku bio srećan, na kraju scene mora da bude tužan, besan, zabrinut…

Roman je kao jedna velika babuška, ona ruska lutka u kojoj se nalazi niz manjih lutaka, dok se ne dođe do one najmanje.

Roman, ako je dobar, znači da će glavni lik, ili glavni likovi proći kroz određenu promenu, a za model promene najbolje je koristiti se Kubler-Ross fazama kroz koje ljudi prolaze nakon šoka, poput smrti bližnjih.

Inciting Incident romana bi trebalo da bude neki šok, bilo pozitivan ili negativan. Neko je dobio na lutriji, upoznao je ljubav svog života, ili je izgubio nekog ili nešto. Saznao je nešto, što će mu promeniti život. Nešto tog tipa.

Siže bi trebalo da izgleda ovako:

Početak

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

Sredina

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

Kraj

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

I to je sve što bi trebalo da znaš o svom romanu pre nego što počneš da ga pišeš. Sledeći korak je da pišeš scenu po scenu. Imaj u vidu da je sredina po pravilu gotovo uvek duplo duža nego početak i kraj. Sredina čini otprilike 50% tvog romana.

Iako je naslov ovog teksta Dan 1, nemoj provesti samo jedan dan popunjavajući ovu tabelu. Provedi bar nedelju dana i uvek se konsultuj sa knjigom Story Grid. Uvek. Neka ti ona bude kao Biblija. U njoj se nalazi sve što bi trebalo da znaš o pisanju romana.

I ako misliš da je ovo neki bluprint, jer pre ili kasnije ćeš to pomisliti, znaj da samo šarlatani vide strukturu priče kao neki šablon, i samo je šarlatani ignorišu.

Neki pisci su te sreće da mogu da napišu čitav roman da nikad ne razmišljaju o ovome i njihov roman će ipak imati ovakvu strukturu. Ti nisi jedan od njih i nemoj se zavaravati.

Napiši siže pre nego što počneš da pišeš.

Dok budeš pisao roman menjaćeš i siže. Tako si radio i prošli put tako ćeš uvek i raditi, ali bez sižea ne možeš.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.