Pisanje romana – Dan 1.

Odlučio sam da napišem roman. Drugi po redu. Ko zna koji put, reklo bi se, ali ovog puta neću odustati na pola već ću ga stvarno završiti. Odlučio sam, kao što sam već rekao.

Ovaj i narednih nekoliko stotina postova će biti isključivo o pisanju romana i ako vas tako nešto ne zanima i verovatno ćete me otpratiti i mogu da vam kažem samo – Drago mi je što smo se poznavali.

Ako vas pak tako nešto zanima ili pak možete da nađete korist u tako nečemu – onda ću vam reći Dobrodošli. Biće ovo duga vožnja.

Ovaj i svi naredni članci će biti isključivo za mene; za nekog budućeg mene koji će opet zaboraviti kako se piše roman. Slutim da će se to opet desiti, jer se već jednom dogodilo, pa sledeći put želim da budem spreman za tako nešto.

Pisanje prvog romana sam završio 2014. Počeo sam 2012. Pa sami izračunajte koliko je prošlo od kada sam poslednji put završio roman. Ne mogu da kažem da ga nisam pisao.

Priprema

Pre samog pisanja uradio sam pripremu, a kada kažem priprema, mislim na pravljenje sižea.

Siže ne sme da bude duži od jedne stranice onog žutog, trgovačkog papira. On izgleda ovako:

Znači, sve što stane na list ovog romana je siže tvog romana.

Podelićeš roman na početak, sredinu i kraj i opisaćeš šta se desilo na početku, šta na sredini, šta na kraju.

Preporučujem da pre svakog pisanja romana, a posebno pre svakog uređivanja romana, još jednom pročitaš The Story Grid. Šon Kojn, autor ove knjige je nešto najbliže Maksvelu Perkinsu. Kažem najbliže jer za razliku od Maksa, Šon zapravo zna zašto priča funkcioniše i zašto ne i ume to da prenese na pisca. Maks je znao da ispravi roman, ali nije nikog naučio kako se to radi.

Roman se sastoji od gradivnih jedinica, manjih priča:

  • Inciting Incident
  • Complication
  • Crisis
  • Climax
  • Resolution

Inciting Incident je događaj bez kog roman ne bi mogao da počne. U ljubavnoj priči to je kada se ljubavni par upozna. U detektivskom romanu je to kada neko pronađe leš…

Complication predstavlja niz problema pred kojima se glavni lik nalazi.

Crisis predstavlja dilemu u kojoj se glavni lik nalazi pre nego što priča doživi klimaks. Lik mora da odabere između dva zla ili između dva dobra. Poenta je da šta god da odabere nešto će morati da izgubi.

Klimaks je mesto na kom si opisao odluku iz Crisis dela.

Resolution bi bio neki zaključak svega.

Ali ne samo da se svaki roman sastoji od ovih delova već se i svaki deo romana sastoji od ovoga dela.

Početak, sredina i kraj imaju svoj Inciting Incident, Complication, Crisis, Climax, Resolution i sve tako dok se ne dođe do najmanje nedeljive jedinice romana, do scene koja takođe ima sve ove elemente.

Scena je najkraća priča u romanu u kojoj lik prođe kroz sve ove faze i njegovo stanje s početka mora da se razlikuje od njegovog stanja s kraja. Ako je na početku bio srećan, na kraju scene mora da bude tužan, besan, zabrinut…

Roman je kao jedna velika babuška, ona ruska lutka u kojoj se nalazi niz manjih lutaka, dok se ne dođe do one najmanje.

Roman, ako je dobar, znači da će glavni lik, ili glavni likovi proći kroz određenu promenu, a za model promene najbolje je koristiti se Kubler-Ross fazama kroz koje ljudi prolaze nakon šoka, poput smrti bližnjih.

Inciting Incident romana bi trebalo da bude neki šok, bilo pozitivan ili negativan. Neko je dobio na lutriji, upoznao je ljubav svog života, ili je izgubio nekog ili nešto. Saznao je nešto, što će mu promeniti život. Nešto tog tipa.

Siže bi trebalo da izgleda ovako:

Početak

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

Sredina

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

Kraj

Ovde u jednoj rečenici opiši događaj
Inciting Incident:
Complication:
Crisis:
Climax:
Resolution:

I to je sve što bi trebalo da znaš o svom romanu pre nego što počneš da ga pišeš. Sledeći korak je da pišeš scenu po scenu. Imaj u vidu da je sredina po pravilu gotovo uvek duplo duža nego početak i kraj. Sredina čini otprilike 50% tvog romana.

Iako je naslov ovog teksta Dan 1, nemoj provesti samo jedan dan popunjavajući ovu tabelu. Provedi bar nedelju dana i uvek se konsultuj sa knjigom Story Grid. Uvek. Neka ti ona bude kao Biblija. U njoj se nalazi sve što bi trebalo da znaš o pisanju romana.

I ako misliš da je ovo neki bluprint, jer pre ili kasnije ćeš to pomisliti, znaj da samo šarlatani vide strukturu priče kao neki šablon, i samo je šarlatani ignorišu.

Neki pisci su te sreće da mogu da napišu čitav roman da nikad ne razmišljaju o ovome i njihov roman će ipak imati ovakvu strukturu. Ti nisi jedan od njih i nemoj se zavaravati.

Napiši siže pre nego što počneš da pišeš.

Dok budeš pisao roman menjaćeš i siže. Tako si radio i prošli put tako ćeš uvek i raditi, ali bez sižea ne možeš.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Šta je sve moj posao?

Kao kreativac, jedan od problema s kojim se suočavam jeste da definišem sopstveni posao.

Šta ja to tačno radim? Šta sam dužan da uradim? Šta mogu da definišem kao rad, a šta kao razonodu? Da li postoji presek ova dva skupa ili se oni nikada ne dodiruju?

Da bih odgovorio na ova pitanja, moraću da krenem od onoga što moj posao nije – jednoličan.

Kada prođeš kroz obrazovni sistem, koji je, bar po ovom pitanju, manje-više isti širom sveta, onda znači da si tamo negde naučio da za tebe postoji neko radno mesto na kom ćeš da obavljaš određeni, verovatno prost i repetativan posao.

A, kada si kreativac, onda tvoj posao nije niti prost niti repetativan.

Konkretno u mom slučaju, ja piskaram, snimam, montiram, dijazniram vebsajt, dijazniram materijal za društvene mreže, usavršavam se i tako u krug i manje-više se sve se obavlja na računaru.

Ali, pošto se i zabava obavlja na računaru, najčešće, onda kada sednem za računar, ne znam da li sam seo da se zabavljam ili da radim i moj reptilski mozak često ide ka onom prvom.

Mislim da je osnovni razlog za tako nešto što ne znam šta je sve moj posao.

Kada bih te stvari uspeo jasno da definišem, onda bi mi bilo mnogo lakše da znam da li radim ili se zabavljam kada sam za računarom.

Na ovaj konkretno mislim kada gledam snimke na jutjubu. Nekada gledam da bih se usavršavao, a nekada iz razonode, ali kad mi je otvoren taj vebsajt nisam baš najsigurniji šta tačno radim.

U neku ruku, dobro je da posao nekada izgleda kao razonoda, ali ipak mislim da bi trebalo definisati svoje obaveze prema poslu kog obavljaš.

Jedan od metoda koji se često pokazuje uspešnim jeste da svakog jutra napravim spisak svega onoga što bi trebalo tog dana da uradim.

Nije čak ni bitno da li ću odraditi sve ta tog spiska, ali kada sednem za računar, ako pratim spisak, i ako križam ono što sam odradio, nemam tu zabunu.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Pogrešni porivi

Kada se baviš javnim poslom, kada svoj rad izlažeš javnosti, znači da će oni da imaju mišljenje povodom tvog rada i njihovo mišljenje ti neće uvek prijati.

Ako te njihovo mišljenje dotiče, bilo pozitivno, bilo negativno znači da si radio iz pogrešnih poriva, radio si da bi dobio odobrenje drugih i kad radiš iz tog razloga razočaraćeš se bilo da o tebi govore dobro ili rđavo, a posebno će ti smetati ovo drugo.

Da bi izbegao da te pogode tuđe kritike, radi svoj posao zato što ga voliš, a ne da bi dobio nečije odobrenje. Radi kao da ga nećeš nikome pokazati. Radi, kao da radiš za sebe, kao da će tebi biti od najveće koristi i onda pokaži svima šta imaš.

I onda, kada budeš pokazao, ne traži niti pohvale niti kritike, ne traži ništa, pređi na novo.

Ako si nekome bio od koristi, dobro je, samo znaj da će da prođe.

Ako si nekog uvredio, nije dobro, samo znaj da će da prođe, ljudi će zaboraviti i da si ikada postojao.

Radi zato što voliš to da radiš.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Pisanje i muzika

Kompletan prvi roman napisao sam slušajući muziku, i to isključivo Mocartov Rekvijem.

U kući, u kojoj sam tada živeo, bilo nas je sedmoro.

Jedan sam od onih likova koji kada čuju razgovor dvoje ljudi mora da sluša, koliko god to bilo nekulturno.

Kada bih želeo da me ničiji razgovori ne ometaju dok pišem morao sam da slušam muziku, jer svaki put kada bi neko otpočeo razgovor ja bih prestajao sa pisanjem i osluškivao bih.

Ponekad mislim da u mom slučaju ne postoji razlika između pisanja i prisluškivanja jer kada pišem slušam razgovore u svojoj glavi (ili monologe), a kada prisluškujem slušam tuđe razgovore i često ne umem da napravim razliku između ta dva.

Već dugo nisam završio roman. Više od 6 godina. Nekada se pitam kako sam uopšte to uspeo da uradim prvi put? U čemu je bila tajna. Eto, toliko je dugo prošlo.

Možda je tajna bila upravo u muzici.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Pisanje…

je nešto što najbolje radiš kad si sam. To ne znači samo da nema nikog oko tebe, već i da nemaš pristup internetu.

Pisanje je težak posao. Ako želimo da napišemo nešto što ima smisla i što će nekome biti od koristi moramo dobro da napregnemo um.

Poput naprezanja mišića u teretani, naprezanje uma ne može večno da traje. Moramo pisati u serijama i imati pauze između serija.

Samim tim pisanje se može doživeti kao trening u teretani.

Izdvojimo sat vremena koje ćemo utrošiti za slaganje reči, baš kao što u teretani slažemo tegove.

Posle svakog treninga nam je potreban odmor, a shodno tome posle svakog pisanja nam je potreban odmor.

Baš kao što kada se odmaramo u teretani ne bi trebalo da gledamo u telefon, tako ni dok pišemo ne bi trebalo da gledamo u telefon jer će u oba slučaja naše pauza potrajati duže nego što želimo i možemo da izgubimo pumpu.

Kada izgubimo pumpu možemo slobodno da privedemo treningn, ali i pisanje kraju.

Vremenom postajemo jači u teretani, ali i u pisanju.

Za napredak u oba je potreban dobar san.

Jedno je vežba za um, drugo je vežba za telo i veoma dobro idu jedno uz drugo.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Sam svoj

Najteže je priznati sebi da nisi ono što misliš da jesi.

Možda misliš da si pametniji nego što jesi, veštiji nego što jesi, snalažljiviji nego što jesi, da imaš bolji ukus za umetnost nego što imaš, da pišeš bolje nego što zapravo pišeš… i mnoštvo drugih stvari.

Možda ti je neko nekada rekao da si dobar u nečemu, samo da bi te motivisao da nastaviš da radiš na svojoj veštini, ali ti si to olako shvatio i sada živiš u daning-kruger sindromu.

Ili ti je možda neko rekao da bi trebalo da poradiš na nečemu, a ti si se naljutio jer misliš da je očigledno da je tvoja veština sasvim zadovoljovajuća i da si, štaviše, mnogo bolji nego većina za koje se veruje da su odlični i koji žive od te veštine.

Možda to i nije slučaj. Možda ja projektujem svoje nesigurnosti i svoju prepotentnost na druge. Zaboravimo sad na to.

Ali, šta ako postoje neki delovi nas, ili delovi naše prošlosti kojih se stidimo jer nisu opšte prihvaćeni u krugovima ljudi s kojima si blizak. Šta ako voliš Tomu Zdravkovića, a niko iz tvog društva to ne odobrava.

Dobro, de, nismo više u srednjoj školi. Možda nismo, ali život je često srednjoškolska drama. Posebno život u koji se odvija unutar naših glava.

Ne bi trebalo da slušamo glasove iz glava, pa čak i kad je to naša glava u pitanju. Ko god posluša te glasove ne završi najbolje.

Ono što bi trebalo da slušamo možda dolazi iz stomaka i ne može da se opiše rečima. To su oni leptirići u stomaku koje osetiš kad se zaljubiš.

To je ono kada znaš da će se nešto desiti uprkos svemu i baš se to desi. To bi trebalo slušati, čak i kad se ne desi.

To je ono što nam govori da nije bitno koliko smo dobri ili loši, bitno je nam je dobro, da nam nije loše.

Ali nije uvek lako razaznati ni dobro od lošeg. Onaj ko celog života nosi tesne cipele ne zna kako je to kad obuješ one koje su ti knap.

Trebalo bi probati novo.

Trebalo bi rizikovati.

Trebalo bi ići tamo gde stanuje strah jer to znači da tamo nije otišlo mnogo i da nas tamo čeka nešto, samo ako pregrmimo taj strah.

Trebalo bi postići da se dobro osećaš u vlastitoj koži, bez obzira što nisi najbolji i što tvoj muzički ukus možda nije najbolji i što ko zna kake druge nedostatke imaš. Pa, šta!? Tvoji su i ima da ih nosiš takve.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Kako do pratilaca?

Danas sam slušao podkast Kal Njuporta (Cal Newport), autora knjige Deep Work, Be so Good They, Can't Ignore You, Digital Minimalism, i još nekih popularnih naslova u sferi rada na sebi.

U svom podkastu, Kal uglavnom odgovara na pitanja slušalaca. Jedno od današnjih pitanja bilo je kako doći do pratilaca, konkretno kako napraviti mejling listu?

I Kal je tu veoma elegantno objasnio da je pre svega glupo i ružno reći da praviš mejling listu jer to znači da skupljaš mejl adrese da bi kasnije mogao nešto ljudima da uvaljuješ.

Mnogo pametniji pristup je raditi na sebi, nuditi nešto što će druge da zanima, nešto od čega će drugi imati koristi, i onda ćemo napraviti mejling listu zato što ljudi zapravo žele da im šaljemo mejlove, a ne zato što su pali na neke jeftine trikove i taktike.

I to ima mnogo smisla. Ja sam neko ko najviše mira nalazi u svom inboksu, jer mi tamo najčešće stižu mejlovi autora od kojih želim da dobijam mejlove. Mejlovi su nekako ličniji. Znamo da je poslat nama, jer smo sami tako odabrali, i možemo da ga čitamo u miru, kada za to odredimo vreme u toku dana, a ne zato što nam je neko to predložio na društvenim mrežama.

I zaista, ako želimo ljudima da šaljemo mejlove, znači da moramo u tom mejlu da im ponudimo ono od čega će imati koristi.

Ja na svom blogu imam veoma skromnu mejling listu ljudi koji zaista vole da čitaju ono što ja napišem i mnogo sam srećniji zbog toga nego kada bih imao neku veliku mejling listu gde niko ne otvara moje mejlove.

Na Zagolaju imamo nešto veću mejling listu, ali i tamo je procenat otvaranja prilično velik, osim ako gmail ne odluči da pošalje naš mejl u “promotions”. No dobro. Na našem biltenu nudimo sav naš materijal na jednom mestu i mnoštvo ljudi voli da dobija tako nešto jer im na društvenim mrežama promakne.

Mogu reći da se u potpunosti slažem sa Kalom, da je mnogo bitnije steći veštine koje će nas izdvojiti iz mase mediokriteta, i da našim radom doprinosimo drugima. Pratioci će onda sami doći.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Društvene mreže

Po ko zna koji put sam obrisao sve svoje profile na društvenim mrežama.

Svoj prvi fejsbuk profil sam napravio 2008. godine. Svi znamo da je fejsbuk tada bilo mesto gde nešto možeš da podeliš sa prijateljima.

Danas, pored fejsbuka, postoji mnoštvo drugih društvenih mreža, a ja sam najzagriženiji za instagramom.

U poslednjih 5 godina sam u više navrata brisao i pravio nove profile na društvenim mrežama.

Koliko god ove platforme bile korisne da bismo ostali u kontaktu sa prijateljima i rodbinom, da bismo vrlo lako saznali šta se događa u njihovim životima, koliko god bile korisne za pronalazak novih informacija, koje mogu da nam otvore vidike ili da nas motivišu, ne možemo poreći da su društvene mreže dizajnirane tako da usisavaju svu našu pažnju i žele da dobiju svu pažnju koju mogu dobiti.

Kad god bih u prethodnom periodu obrisao profile na društvenim mrežama, već prvog dana bih osetio prednosti nemanja istih.

Pažnja mi ne bi bila raštrkana po raznim platformama, ne bih razmišljao da li je neko odgovorio na moj post, da li je neko “lajkovao” nešto, da li je neko postavio nešto novo. Imao bih svu svoju usresređenost na ono što se dešava sada i ispred mene, u mojoj neposrednoj blizini. Bolje rečeno – imao bih prilike da iskusim život na najbolji mogući način.

Problem nastane kad se naviknem na to. Kada mi sveopšta prisutnost postane svakodnevica. Tada prestanem da je cenim, jer to više nije nešto novo, nešto što mi je nedostajalo. Onda počnem da se pitam šta rade svi oni ljudi koje sam pratio na društvenim mrežama i da li sam možda propustio nešto bitno tamo.

A šta bih to mogao da propustim? Ako je nešto bitno, uglavnom nađe načina da dođe do mene. Posebno ako je u pitanju novost u životu od nekih od mojih prijatelja ili porodice. Ako je neko ostao trudan, ne trebaju mu društvene mreže da bih to saznao.

Ali, kada se naviknem na život bez mreža, kada sve to postane normala, nekako zaboravim na tu činjenicu i napravim nove naloge i obećam sebi da ću ovoga puta odgovorno koristiti ove platforme. Prosto nađem razlog da bi ih otvorio.

Želim da podelim svoj blog, svoje fotografije, želim šta god… Razlog se uvek nađe i pre ili kasnije uhvatim sebe kako proveravam instagram, fejsbuk ili čak dosadni linkedin, češće nego što bih to želeo.

Društvene mreže su dizajnirane tako da crpe našu pažnju i da skupljaju informacije o nama. One tu pažnju prodaju onima koji žele da nam pokažu njihove reklame na osnovu podataka koje su mreže pokupile od nas i koliko god se mi opirali mrežama taj nehumani dizajn koji je pažljivo kreiran da kidnapuje nešto najdragocenije što posedujemo, naše vreme, pre ili kasnije uspe u tome i mi im se potpuno predamo.

Dokle god se tako nešto ne promeni. Dokle god društvene mreže ne postanu mesto gde se ne trguje našim dragocenostima, ja se odjavljujem.

Ostaje moj i Sanjin profesionalni profil, Zagolaj, na kom želimo da budemo od pomoći onima kojima je naša pomoć potrebna, ali te profile svakako vodi Sanja.

Svi oni koji čitaju ove moje male pisanije moći će to da rade isključivo na mom vebsajtu ili putem ovog mejla. Na svim drugim mestima ne postojim.

Tako da, ako znate nekog ko je čitao ove moje blogove na fejsbuku, a više ne može da ih čita, prosledite im ovaj mejl.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Poricanje

Ljudi su skloni verovanju.

Verujemo da je nešto tačno ili da nije tačno. Verujemo da se nešto odigralo na određeni način.

Naša uverenja su toliko čvrsta ćemo poricati sve dokaze koji govore da naše verovanje nije istinito.

Pušači će se setiti deda Steve koji je živeo 100 godina, a pušio je.

Oni koji ne paze šta jedu će se setiti nekoga ko je mogao da jede šta je hteo, a uvek je bio mršav.

Oni koji nas zovu telefonom da bi nam prodali životna osiguranja će se setiti nekog ko je jednom na taj način prodao životno osiguranje.

Kakva god da su naša uverenja često se sa njima identifikujemo i nismo spremni da čujemo drugu stranu.

Tako nešto, kada se služimo izuzecima i odstupanjem od pravila kako bismo potvrdili naše uverenje se u psihologiji zove kognitivna disonanca.

Svi patimo od kognitivne disonance. Ne postoje izuzeci. Pitanje je samo koliko smo spremni to sebi da priznamo i kada priznamo i prepoznamo kognitivnu disonancu, da li smo spremni da ne poričemo istinu?

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.

Uradi nešto na šta ćeš biti ponosan

Mi, koji imamo potrebu da stvaramo i da to delimo sa drugima na raznim internet platformama, jednom kada počnemo to da radimo uglavnom se isuviše usredsredimo na brojeve.

Koliko imam pratilaca? Koliko imam lajkova? Koliko je ljudi videlo, pročitalo, čulo ovo što sam stvorio?

I na kraju, naš rad počne da se svodi na – Kako da povećam brojeve? Kako da imam X pratilaca, lakova, šerova?

S takvim pitanjem u glavi, plodovi našeg rada će da ispaštaju, jer drugi nas uglavnom ne prate zbog SEO-a, thumbnail-a, naslova, click bait-a, već zbog nečeg neopipljivog što se nalazi unutar onoga što smo stvorili, zbog emocije koju naš rad izaziva.

Kada smo usresređeni na brojeve, želimo da izbacimo što više sadržaja, što češće, i da gledamo kako naši brojevi rastu.

Međutim, kvalitet i kvantitet često ne idu zajedno i samim tim i brojevi ispaštaju.

I kada objavljujemo po određenom rasporedu, da bismo ispoštovali rokove koje smo sami sebi zadali ili koje nam je neko drugi zadao, skloni smo da otaljamo posao, jer došlo je vreme da nešto objavimo, i moramo da imamo nešto što ćemo objaviti.

Rokovi mogu biti koristi da nam održe momentum, da nas guraju napred, ali ako ne damo sve od sebe, svaki put kada budemo stvarali, i ako ne budemo fokusirani na proces stvaranja, već samo na brojeve, naš rad će često biti ispod proseka.

Normalno je da postoji rad koji ispodprosečan. Zato postoji prosek, jer je nešto bolje i nešto lošije, ali bez usresređenosti na sam proces i bez uživanja u procesu nema ni natprosečnog rada.

Zato, umesto da nam cilj budu brojevi, dok stvaramo, na umu bi trebalo da imamo samo jedno – Kakav problem će rešiti ovo što stvaram?

Ako ne rešava nikakav problem, verovatno nije vredno stvaranja, osim ako to radimo iz hobija, iz ličnog zadovoljstva; onda je u redu.

Ali, ako stvaramo da bi to drugi videli i da bi imali neku korist od toga, onda naše stvaralaštvo mora da rešava neki problem. Ako će naša pesma učiniti nekog manje usamljenim, ako će naš blog motivisati nekog, ako će naš film podstaći nekog na razmišljanje ili akciju, onda smo rešili problem i onda možemo da budemo ponosni na naš rad.

Nemojmo otaljavati nešto samo zato što smo pročitali u nekom priručniku da će nam ove boje, ova slika, i ovaj font doneti više lajkova na instagramu.

Nemojmo raditi po nekoj šemi koje su drugi smislili za nas; u prvom pasusu mi treba ekspozicija, u drugom uvodim problem, u trećem, četvrtom, petom, pokušavam da rešim problem, ali mi baš ne uspeva, pa tenzija raste, u šestom sam mislio da sam rešio problem, ali sam dotakao dno, i kad sam mislio da nema više nade, nešto se dogodilo i konačno sam rešio problem sa početka priče, ali na način na koji se uopšte nisam nadao da ću ga rešiti.

Struktura od tri čina koju sam maločas opisao ima svoje mesto u pisanju, u filmu u svemu, ali o njoj ne mislimo dok stvaramo. O njoj mislimo na kraju, kada ne znamo zašto naša priča ne radi, kada udaramo glavom o zid i kada smo gotovo spremni da nikada ne pokažemo naš rad javnosti. Onda sednemo i pogledamo strukturu.

Brojevi mogu da nam govore mnogo, ali ne dok stvaramo, već da bismo videli šta ljudima treba, kakve probleme možemo da im rešimo.

I na kraju, kada smo spremni da odapnemo naš rad u etar, moramo biti ponosni na njega, jer u suprotnom, znači da nešto nismo uradili kako je trebalo.

Ako smo ponosni na ono što smo uradili, brojevi će doći sami, ali tada čak nećemo i mariti mnogo za njih.

Ako su vam moji tekstovi zanimljivi, rado ću vam ih slati na vašu mejl adresu, a sve što bi trebalo da uradite jeste da kliknete na dugme ispod i da se prijavite.